در این میان، هوش مصنوعی نهتنها بهعنوان یکی از برجستهترین فناوریهای عصر دیجیتال، بلکه بهمثابه نیرویی محرک برای دگرگونی بنیادین در نحوه تصمیمسازی، ارتباط با شهروندان و حتی تعریف دوبارهی نقش دولتها، خود را نمایان ساخته است. دیگر نمیتوان AI را تنها یک ابزار فناورانه در اختیار شرکتهای خصوصی یا پژوهشگاههای پیشرفته دانست. امروز، هوش مصنوعی در حال بدل شدن به یکی از عناصر کلیدی «زیرساخت حکمرانی نوین» است.
فصل اول:مفاهیم بنیادین و مبانی نظری /21
1- تعریف هوش مصنوعی و تاریخچه آن/ 21
فصل دوم: چالشهای پیادهسازی و کاربست هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی /39
1- چالشهای فنی و زیرساختی/ 40
فصل سوم: بررسی کاربرد هوش مصنوعی در بخشهای مختلف سازمانهای دولتی/ 47
فصل چهارم: کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت و بهبود خدمات عمومی در سازمانهای دولتی/ 63
هوش مصنوعی در خدمات مشتریان و پشتیبانی عمومِ/ 64
فصل پنجم: اخلاق، امنیت و مسئولیتپذیری در کاربرد هوش مصنوعی در بخش دولتی/ 71
1- الزامات اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در خدمات عمومی/ 72
فصل ششم: ارزیابی عملکرد سیستمهای هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی/ 79
(ارزیابی اثربخشی، کارایی، شفافیت و تطابق با مأموریتهای دولتی)/ 79
1- شاخصهای کلیدی ارزیابی موفقیت پیادهسازی AI در دولت /79
فصل هفتم: آیندهپژوهی و سناریوهای تحول سازمانهای دولتی با هوش مصنوعی/ 87
1- سناریوهای احتمالی تحول سازمانهای دولتی/ 88
فصل هشتم: نقش حکمرانی دادهها در موفقیت هوش مصنوعی در بخش دولتی/91
1- مدیریت چرخه عمر دادهها در دولت/ 92
فصل نهم: تأثیرات کمی و کیفی هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی/ 97
1- تأثیرات کمی هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی /97
فصل دهم: هوش مصنوعی به عنوان مشاور تصمیمساز در سیاستگذاری عمومی/ 107
فصل یازدهم: هوش مصنوعی و دموکراسی: چالشها و فرصتها/ 117
مقدمه: هوش مصنوعی و دموکراسی /117
فصل دوازدهم: هوش مصنوعی در بهبود حکمرانی و شفافیت دولتی /125
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|